Att välja rätt film

Film är ett bra medium i undervisning/bildning. I konfirmationsundervisningen använder vi (också) film.Ofta har ”Nyckeln till frihet” visats.En mycket bra film som visar att det ofta inte är som vi tänkt.Dvs de som sitter i fängelse kan vara oskyldiga och de som är utanför(fängelsedirektören) kan vara de verkliga skurkarna.Till slut segrar Godheten, i denna mycket välgjorda film.Den är ruskigt hemsk också-i sin grymhet och sina äckliga scener.

En annan bra-mycket bra- film med samma eviga tema är Les Misérables(Bille August 1998).Även där brott och straff.Makt,övermakt, våld och död. Men också kärlek och nåd. Även i denna film segrar Godheten.När jag nyligen såg dem tänkte jag att den är bättre att visa för konfirmanderna än Nyckeln. Men jag visste först inte själv varför.Men så kom jag på det. Båda filmerna handlar om kampen mellan ont och gott.I båda filmerna segrar godheten.Men i Nyckeln är huvudpersonen oskyldigt dömd,medan huvudpersonen i Les Misérables är skyldigt dömd.Men blir god genom att möta Nåden. Eftersom vi alla är skyldiga på lagens plan, är det lättare(tror jag ?) att identifiera sig med en skyldigt dömd som blir benådad,än med en oskyldigt dömd som får lida (och vars lidande blir andra till liv ).Men bästa greppet är att visa båda filmerna och sedan samtala om dem.Egentligen minst lika mycket för vuxenundervisning,som för konfirmander.I båda filmerna finns tydliga(och dolda) religiösa/andliga tecken/symboler/ord.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s