Julkrubbans budskap – Gud-kärleken-i vardagen

Jag har vänner som är ekonomer och är intresserade och kunniga i kyrkliga och teologiska frågor. De vill inte att prästerna skall predika om finans- eller ekonomikrisen. De vill att prästerna skall predika om Gud och om Jesus.Och det är  bra  om man inte talar för mycket om det som andra vet bättre om .Men att låta ekonomerna sköta ekonomin och låta teologerna sköta Gud, är mycket riskfyllt. Det kan till och med vara livsfariligt.

Någon har sagt: ”Krig är en så allvarlig och viktig sak att man inte kan låta generalerna besluta om den.”

Det är här Julen och bilden av Julkrubban med Jesusbarnet kommer in. Julens budskap är så att säga en tydlig sammanblandning av det mänskliga med det gudomliga. Inkarnation, är den teologiska termen. Att Gud blev människa. Att Ordet blev kött -och tog sin boning mitt ibland oss. Där i krubban ligger Gud själv och är människa. Religionen, den kristna tron är inte till för att stanna i kyrkorna, utan är till för att påverka hela samhället – också ekonomi, politik,teknik och biltillverkning.

Kanske först och främst indirekt. ”Öppna ditt hjärta i bön och bot,upplåt vart hemligt rum.Red dig att taga Guds son emot -tro evangelium.Himmelriket är nära”(Svps 39) Om tron omskapar våra hjärtan -så att vi blir kärleksmänniskor. Så att vi blir Jesusmänniskor(eller i alla fall mer och mer lika Honom) -så påverkar detta givetvis våra beslut och handlingar som ekonomer,politiker (oavsett partifärg),vetenskapsmän, sjuksköterskor eller gatsopare.

Vi ser på julkrubban. Det är verkligen en fysisk syn. Där finns det nyfödda barnet-som behöver kärlek,mat och värme. Där finns de vise männen. De är tre,enligt legenden, och repressenterar hela världens befolkning.En är svart,en är gul och en är vit.(Världen bestod då av afrika, asien och resten).Men det brukar vara kor,kameler, åsnor,sebror,elefanter,lejon, får och vargar på en riktig julkrubba också.Alla med sina ögon och öron nyfiket riktade mot jesusbarnet. Frälsningen gäller inte endast överlevnaden för hela mänskilgheten -utan för allt levande. Inte nog med det utan hela universum är indraget. En supernova svävar över stallet.

Vi har snart nått ”turning point” för klimatfrågan. Avsmältningen av ismassorna på såväl antarktis som arktis har på några år fördubblats.

Efter andra världskriget, med massmorden, trodde många att ”aldrig mer”-mänskligheten skulle ha lärt sig. Men vi vet vad som hände på Balkan. Vi vet vad som hände i Ruwanda. Total kärlekslöshet och obefintlig moral.

I Julkrubban riktas hela världens ,ja hela universums uppmärksamhet mot Jesusbarnet. Uppmärksamhet med förväntan och hopp om räddning för planeten och ett bra liv för alla människor. Vi sjunger i en adventspsalm. ”Räddningstimman för världen står, nu begynner vårt jubelår..”(Svps 114). I krubban ligger alla människorbarn-och vi har alla själva legat där.Beroende av kärlek,omsorg,mat och värme. I krubban ligger Jesus som sa: ”Älska din nästa som dig själv” som sa till äktenskapsbryterskan ”Inte heller jag dömer dig …” Jeus som tog upp barnen i famnen och välsignade dem.  Jesus som sa:”Den som tror på mig skall inte vandra i mörkret……………….”

Ut från julkrubbans enorma kraft, i all sin svaghet, kan beslut komma om hur planeten skall räddas och människorna och djuren får möjlighet att leva ett värdigt och innehållsrikt liv. Därför måste vi predika inte bara om Jesus och Gud utan också om finanskrisen och den ekonomiska krisen. Därför räcker det inte om präster och teologer förvaltar Ordet med överlevnadsbudskapet. Alla har rätt och skyldighet att predika julens budskap. Man blir glad av det också. AMEN.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s