Skärtorsdag – ”Jag har gett er ett exempel”

Order skärtorsdag kommer av det gamla ordet ”skär” som vi numera endast har kvar i uttrycket ”En ren och skär lögn”. På vår släktgård , Ottersjö i Halland, heter sjön Skärsjön. Den har mycket klart vatten -man kan,om det är stilla, se botten på flera meters djup. Vattnet är rent -”skär”betyder  helt enkelt rent. Det som blev rent på den första skärtorsdagen var lärjungarnas fötter. Jesus tvättade lärjungarnas fötter. Han säger själv att det är för att ge dem ”ett exempel”.Exemplet skulle visa att ”Den är störst som tjänar mest” – dvs rätt ledarskap är att vara andras tjänare. Det var också på skärtorsdagen som jesus sa ”Ett nytt bud ger jag er-att ni skall älska varandra”.

Jonas Gardell skriver en bok om Jesus och om att han tror på Jesus. Det är bra.Det är naturligtvis inte sannt att ”The media is the message” -men det ligger en sanning i det. Budbäraren har betydelse för hur budskapet uppfattas.Vi har ju en objektiv ämbetssyn som Lutheraner. Luther lär ha sagt att även om djävulen själv skulle dela ut nattvarden så var det nattvarden i alla fall(Om brödet och vinet tas emot i tro under orden ”för Dig utgivet” och ”för dig utgjutet”)Och läses evangeliet så kan man ju lyssna till det oavsett vem som läser.Men jag tror att många människor har svårt att se saken så.De vill inte ta till sig att prästen också är en ”fattig syndare” -fastän de egentligen vet det.Kanske är det så att endast den som åtminstone varit halvvägs ner i helvetet på ett trovärdigt sätt kan predika Guds nåd och kristi kärlek?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s