Täby kommuns ansvar för de hemlösa- och Johan Blix uttalande om detta

I dagens nr av TäbyDanderyd Tidning är den största rubriken på första sidan ”BLIX KRITISK TILL TÄBYS HANTERING AV HEMLÖSA”

Det är bra att frågan görs synlig. Men jag är inte kritisk till hur Täby ”hanterar” hemlösa! Först och främst:”Hanterar” gör man med hundar och hästar-eller med situationer,inte levande människor. Jag menar att de personer i Täby kommun som har till uppgift att ha kontakt med marginaliserade människor(tex hemlösa) gör detta på ett alldeles utmärkt sätt.Däremot är jag mycket kritisk till att kommunen ger oss ett”föreningsbidrag” om 25.000kr för den sociala verksamhet som vi bedriver i stort sett dagligen ,inom ett område som kommunen är ansvarig för. Vi är ingen golfklupp eller idrottsförening. Vi är en församling i Svenska kyrkan som har ett samhällsuppdrag och vi kan och vill vara en samarbetspartner till Täby kommun. Och jag har sagt och står för att 25.000kr i bidrag visar dels att man anser att man har ett ansvar och dels hur litet man anser att detta ansvar bör få kosta. Jag har också sagt att alla borde få ha en bostad att sova i om natten,ett hem.Och att där borde det vara nolltollerans.

Annonser

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s