Ordet

Predikan sexagesima eller reformationsdagen

 

”Ett vänligt ord ,kan göra under, det läker hjärtats djupa sår, det är ett ljus i mörka stunder, en hand som torkar ögats tår. Ett vänligt ord är änglabud, en hälsning ifrån herren Gud.” (Sv ps. 98)

 

Det är verkligen viktigt vilka ord vi använder.

Ibland hör men någon säga om någon .”Hon (eller han) har verkligen ordet i sin makt…………..”

 

Den som kan hantera ord har makt. Mycket makt. Med ord kan man såra, uppmuntra, ,glädja, krossa drömmar ,rycka bort hopp, upprätta och trösta människor.

 

Ibland väljer vi fel ord -av misstag. Det har hänt mig själv många gånger: att jag sårat människor med mina ord -utan att jag velat det. Det är svårt att rätta till. ”Jag menade inte så……kan man säga. Men skadan är redan skedd. Och ibland mycket svår att reparera.

 

Människor är olika -en del väger ord på guldvåg. Både som talare och som åhörare. Man kan bli rädd för sådana människor. Man kan tänka det är bäst att jag inte säger något alls -för risken att han missuppfattar mig eller medvetet eller omedvetet misstolkar mig är för stor.

 

Det finns ett gammalt ordspråk som lyder ”Jag säger ingenting så har jag inget sagt”. Men det är ett helt felaktigt ordspråk.

 

I stället vill jag ge er ett nytt ordspråk ”You can not,not communicate”

 

Det är lite svårt att översätta till Svenska men -jag gör ett försök. Du kan inte låta bli att säga något genom att tiga -för ditt tigande är också ett budskap – frågan är bara vilka ord som ligger i ditt tigande?”

 

You can not,not communicate

 

Ibland kan tigandet vara ett medvetet sätt att kommunicera. Jag tänker på när Pilatus förhörde Jesus .Pilatus sa till Jesus: ”Hör du inte vad de beskyller dig för? ”Men Jesus svarade inte på en enda fråga och Pilatus blev mycket förvånad”

 

Men lika ofta -kan tigande vara ett sätt att försöka slippa ta ansvar för vad man säger. Men det fungerar inte ,eftersom : ”you can not,not communicate”.

 

Men orden har också olika betydelse beroende på hur de sägs Jag minns att jag som liten sa ”Jag har väl inte sagt något elakt eller galet pappa ” Min pappa svarade :”Det var inte det du sa det var tonen”.

 

Det mest kända citatet av filosofen Wittgenstein är ”Vad man icke kan tala om ,därom måste man tiga”

 

D.Bonhoeffer menade att efter de kristnas svek i Tyskland under 2:a världskriget och förintelsen, så var det kanske nödvändigt att tiga. Inte att sluta tala ,utan att sluta med att använda de vanliga kristna fraserna. Det kristna språket hade förstörts av verkligheten menade han. Jag vet inte om han har riktigt rätt i detta -kanske ?

 

Men i alla fall vill jag påstå: ”Vi måste vara försiktiga med G-ordet” Mycket försiktiga med G-ordet. För så fort vi använder det riskerar vi att bli missuppfattade.

G-ordet är ordet Gud.

 

Ordet är centralt i Luthersk kristendom. Det viktigaste är enligt Luther : att Guds Ord rent och klart predikas. Där Guds ord rent och klart predikas och där sakramenten rätt förvaltas -där är kyrkan.

Vad betyder detta ? Hur skall vi förstå det annat än som en ganska meningslös fras?

 

Ordet är inte endast bokstavskombinationer. Ordet är också Jesus själv. Och ordet vart kött och tog sin boning mitt ibland oss ,står det i Johannesevangeliget. Ordagrann skulle översättningen bli : Ordet slog upp sitt tält och bodde mitt ibland oss.

Men ordets betydelse och dess koppling mellan uttalandet och den fysiska verkligheten möter oss redan på Bibelns första sida; Gud sade ”Ljus bli till” och ljuset blev till. Gus sade: I vattnet skall ett valv bli till, och det skall skilja vatten från vatten” Och det blev så.

Alltså Gud sade: (uttalade ord) och det blev så.

 

Johannesprologen är också en skapelseberättelse som börjar med ordets betydelse: ”I begynnelsen fanns ordet, och ordet var Gud. Det fanns i begynnelsen hos gud. Allt blev till genom det, och utan det blev ingenting till av allt som finns till. Ordet var liv, och livet var människornas ljus. Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det.

 

Ordet finns också i ditt och i mitt hjärta.

 

Vi har tillgång till Ordet. Evangelieberättelserna läses om och om igen i dag läses evangeliet säkert högt på fler än 1000 platser i våt land och troligen är det minst 100-tusen människor som denna söndag lyssnar till evangeliet, bara i vårt land. Dagens evangelium handlar bland annat om att tron aldrig kan vara något som vi kan få genom att anstränga oss.(Sv.ps 39) Meningen med att evangeliet ljuder och är i ”Svang” som Luther sa. Meningen med detta är att det kan omskapa våra hjärtan och våra tankar, så att vi blir mera av kärleksmänniskor. Mera Kristuslika. När ordet drabbar oss med full kraft blir vi både avslöjade och upprättade.

 

Förr lästes alltid följande bön från predikstolen direkt efter predikan:

 

Lovad vare Gud och välsignad i evighet, som med sitt ord tröstar, lär, förmanar och varnar oss Hans helige ande stadfäste ordet i våra hjärtan, att vi icke må vara glömske hörare ,utan dagligen tillväxa i tro, hopp, kärlek och tålamod intill änden ,och varda saliga .Genom Jesus Kristus ,vår Herre .Amen.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s