Existensen är grunden för vår samhörighet

Predikan 2012-02-19 Tibble miljömässa

 Vad är det viktigaste man kan säga om en kristen människa?

 Jo,att hon existerar!

Att existera delar vi med allt på jorden!

Muslimer och hinduer existerar lika mycket som vi kristna.

Men vi delar existensen med alla djur också. Vargar, hundar, kanariefåglar kor och valar. Alla existerar och ingår i skapelsen -precis som vi själva gör!

Men vi delar existensen med växterna också.

Existensen -att  vi finns ; sätter oss i samma båt som alla andra människor – och i den båten finns också rosorna, dadelpalmerna, gräset och ekarna.

 Men det räcker inte, vi är där tillsammans med bergen och sjöarna också, liksom sanden i öknen. Också det som vi skapat är med i existensens stora gemenskap. Till och med den bil som jag åkte hit i.

 Vi som är människor har fått ett särskilt ansvar för allt som existerar, det brukar vi kalla miljöansvar.

Det ansvaret går först ut på att inte i onödan skada det levande. Dagens djurhållning, slaktsätt och transporter i livsmedelsindustrin är ofta synd i ordets djupaste betydelse.

Allt är indraget i det heliga -men särskilt allt som lever. Människor, djur och växter.

 Men vi har också ett ansvar för de döda tingen i existensen. Hur förvaltar vi, järnmalmen, guldet, kolen och oljan? Allt han skötas eller vanskötas.

 Ansvaret, som vi delar med alla människor, oavsett religion- är mycket tydligt i Kristendomen. En viktig del av den kristna tron är insikten att hela existensen är helig. Och att frälsningen inte endast gäller individen eller individens själ -utan hela skapelsen.

 Därför är det så många djur på en Julkrubba. Kor, får ,vargar, kameler, oxar och åsnor. Alla dessa djur tittar förväntansfulla på Jesusbarnet i krubban. De längrar efter frälsning. De längtar efter befrielse.

 Jag tänker ofta att psalm 45, av Lina Sandell,  i psalmboken handlar om just detta.

 Första raden lyder: ” Jesus för världen ,givit sitt liv………..”

 Det viktiga är här inte minst vad det inte står. Det står inte: ”Jesus för de kristna givit sitt liv…” Det står inte heller: ”Jesus för kyrkfolket, givit sitt liv…” Inte heller står det .”Jesus för mänskligheten ,givit sitt liv…….”

 Nej det står ”Jesus för världen, givit sitt liv,…..” För världen , det betyder för alla växter, alla djur liksom för bergen, sjöarna och öknarna och människorna.

 Och sen följer nästa rad: ”Öppnade ögon, herre mig giv……..” Att se världen med öppnade ögon betyder inte endast att man ser det som kommer ivägen för blicken. Att se med öppnade ögon betyder att se världen med Jesusblick.

 Att se världen med Jersusblick, betyder att se allts inneboende helighet. Det betyder också att avslöja, det som är falskt och nedbrytande i våra sätt att leva på jorden. Men framför allt betyder detta att se med Jesusblick att se allt och allas inneboende möjligheter.

 För Jesus finns inga hopplösa fall. Politikerna brukar säga – att de inte kan uttala sig i det enskilda fallet. De uttalar sig så att säga mera principiellt.

 Men Jesus är det precis tvärt om. För honom finns det inga andra fall än de enskilda fallen.För Jesus är du och jag ett enskilt fall, som han uttalar sig om. Han säger : Jag behöver dig, du skall hjälpa mig att frälsa, att rädda hela världen – men vi börjar med dig och ditt hjärta. Så att du blir fri att älska andra och hela världen . Kanske också i benådade stunder ,dig själv?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s