Det räcker inte med tro

Morgonmässa 2012-04-18 i Tibble kyrka.

 

Ibland talas det om den Kristna läran -och den finns – (åtminstone den kyrkliga läran)

 

Ibland talas det om den Kristna etiken -och jag tror att den finns, men den är förstås

densamma som en god etik för alla människor – även de som är ateister, eller muslimer eller judar, eller ”non-beleevers.”

 

Ibland talas det om den Kristna traditionen – och den finns också. Och är viktig.

 

Ibland talas det om den Kristna tron –den finns också och är också viktig, men den är mycket olika i hjärtat hos olika troende människor.

 

 

Men jag tror, att varken läran, traditionen, etiken eller ens den personliga tron kan göra Kristendomen till en avgörande kraft i våra egna liv och i det samhälle som vi lever i.

 

Kristendomens återkomst handlar inte som såna saker. Kristendomens återkomst -eller betydelsefulla närvaro- handlar alltid mest om det som sker just nu i detta rum. Att vi träffas och är Kristna tillsammans. Och det är vi ganska bra på -men vi borde kanske bli bättre på det utanför kyrkorummet, också. Att ständigt dra in vår tro, vår tradition, läran och etiken  i alla de andra sammanhang som vi lever och rör oss i .Och att  vilja och våga tala om det som hände – eller det som inte hände – här i mässan, vid mötet efteråt.

 

Men det måste vara ”på riktigt”. Jag vill avgränsa mig från ”mekanisk kristendom” – som säger att: bara man gör si så blir det så. I sin enklaste form har denna mekaniska kristendom smugit sig in i själva mässan ,om prästen säger : ”OM vi bekänner våra synder så är Gud trofast och rättfärdig så att han förlåter oss våra synder …….” Gud är naturligtvis lika trofast och rättfärdig (och förlåtande) alldeles oavsett om vi bekänner våra synder eller inte. Den mekaniska kristendomen har en släkting som vi helst inte heller skall ta med oss ut i det riktiga livet. Den heter ”banalkristendomen”, eller ”Jesus är svaret -oavsett vad frågan gäller”.

Det är inte så lätt det här det märker Du säkert -men vi måste våga det viktigaste. Att leva vår Kristendom i gudstjänsten ,men också ta med oss den ut i livets andra sammanhang.

 

Joh 13:1-17

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s