Söndagen e Alla Helgons dag 2012 ”Var inte rädda!”

                                                                                                                                    1(2)

  Söndagen efter alla helgons dag 2012-11-04

 

”Till och med hårstråna på era huvuden är räknade” -så säger jesus i dagens evangelietext.På ett annat ställe säger han .”Ingen av er kan lägga en enda aln till sin livslängd”

 

Det verka som att allt är förutbestämt, åtminstone varje människas livslängd.Och visst verkar det hopplöst. En del sköter sin hälsa och sin kropp perfekt.Äter rätt,motionerar och gör yoga,men dör ändå i alldeles för unga år. En annan lever som en slarver och kanske både dricker för mycket och röker och blir tjock -men lever ändå upp i hög ålder. Så är det ,det vet vi alla.

Men det var inte det som Jesus sa!

 

Vad Jesus gör i dagens text, är att han vill försöka ingjuta livsmod i oss som lever.

 

Han säger ”ingen är glömd av Gud”

 

Och han fortsätter: ”Var inte rädda”

 

Dessa två meningar är de viktigaste meningarna i dagens text.

 

Ingen är glömd av Gud!  och   Var inte rädda!

 

De flesta av oss är rädda. Rädda för döden eller kanske rädda för att leva.Rädslan hindrar oss från att leva ett rikt liv så som det var tänkt just för var och en av oss.Hur skall vi bli av med rädslan ? Är det möjligt ?

Tron på det eviga livet,kan vara en hjälp mot rädslan.Dagen heter ju Alla själars dag -och kyrkan skulle inte kalla den så om det inte var för att vi är satta att ständigt och trotsigt perdika ett evighetshopp.

Men- det måste tydligt sägas – tron på det eviga livet får aldrig hindra oss från att ta ansvar för det liv som dagligen levs av oss själva och alla i vår omgivning.

Det är snarare så att allt hör ihop! Det finns bara ett liv och det har börjat här och nu -och det fortsätter också på något mystiskt men verkligt sätt efter vår död.Det är förresten lika mystiskt och oförklarligt innan döden.

 

Det enda man borde vara rädd för är :  sig själv! Att vara rädd för det ondas möjlighet som jag bär i men egen kropp och i min egen själ -det är en sund rädsla. Men den får aldrig bli mitt livsinnehåll.

 

Vi kan också vara rädda för att inte bli sedda och hörda eller berörda.Vi kan vara ängsliga för att inte bli älskade.

 

Men Jesus säger :” Ingen är glömd av Gud” Eftersom Gud är kärleken så är alla älskade.

 

Johannes skriver i sitt första brev: (4:16 – 21) ”…vi har lärt känna den kärlek som Gud har till oss och tror på den.Gud är kärlek…vi kan vara frimodiga på domens dag………..Rädsla finns inte i kärleken,utan den fullkomliga kärleken fördriver rädslan, ty rädsla hör samman med straff, och den som är rädd har inte nått kärlekens fullhet……den som älskar Gud skall också älska sin broder och sin syster.”

 

                                                                                                              2(2)

 

 

I dag tänker vi på de döda som gått före oss. Våra kära avlidna familjemedlemmar, släktingar och vänner.

Vi blir vilsna och rädda av att mista dem och vi blir samtidigt -kanske -rädda för vår egen förestående död.

 

Men vi ber för de döda och vi ber tillsammans med de döda och ; Jesus Kristus, närvarande samtidigt i himmel och på jorden, ber ständigt för oss alla.

 

256:1-4

 

 

………………………………………………………………………………………………

 

311:2

730

 

JB-x

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s