Fötternas bekännelse

 

 

 

 

 

Olle Carlsson, kyrkoherde i Katarina församling i Stockholm, har skrivit en bok med titeln ”Kristendom för asteister”. Redan titeln gör en intresserad ,och visst finns det kristendom för ateister.Många praktiserar religion ,utan att vara intellektuellt troende. Jag tänker på den kände ateisten SLAS som i en intervju sa ”Jag ber  alltid med högt i Fader Vår ,för jag är så sällskapssjuk.” Och jag tänker på den bekännelse jag kallar ”fötternas bekännelse”, som skiljer sig från tankens bekännelse eller känslans bekännelse.För även om tanken, intellektet, säger till dig att det inte kan finnas någon Gud, så kan det ändå hända att du gör ”fötternas bekännesle” genom att med dina fötter gå till kyrkan och delta i en gudstjänst.Ateistens tro finns också beskriven i bibeln. Fadern till en sjuk pojke ropar” Jag tror.Hjälp min otro”(Mk 9:24). Många praktiserar sin kristna identitet genom att fira högtiderna,döpa sina barn, gifta sig i kyrkan, konfirmeras och begrava sina döda, utan att de kan göra en intelektuell bekännesle. Och det räcker alldeles utmärkt. Jesus förhörde inte lärjungarna på trosbekännelsen, för den var ju inte skriven på den tiden. Hade den varit det, så hade han säkert ändå inte gjort det.Jesus var inte filosof. Han var en levande människa som predikade kärlek, ibland också med ord.

Men om det finns kristendom för ateister- och det gör det- så borde det finnas ”Ateism för kristna”. Och det gör det.Den brittiske biskopen Robinsson skrev en bok med titeln ”Gud är död”. Och flera kända teologer anslöt sig till ”Gud-är-död-teologin”. Tex Cox och Bonhoeffer.

En del människor kan helt enkelt inte tro, fastän de verkligen längtar efter det.Om Ingemar Hedenius sades det ”Här finns en dyrkare,men ingen Gud” Om han själv skulle ställa upp på det är förstås tveksamt,men ändå är formuleringen meningsfull.

Visste du förresten att Humanisterna, som ofta okunnigt jämställer en kristen tro med tro på horoskop eller tomtar och troll, att de har ansökt hos staten om att bli registrerade som trossamfund ? De fick avslag på sin ansökan, men sökte gjorde de.

Man kan med skäl säga att det verkligen inte är förnuftigt att tro på Gud. Ingen har sett Gud (1 Joh 4:12). Och ingen kan bevisa att Gud finns. Och det här med alla orättvisor och med allt oskyldigt lidande, det tyder verkligen inte på att det finns en Gud som är kärleksfull och mäktig.

Man kan med skäl också säga att det är mycket förnuftigt att tro på Gud.Det handlar om hela tillvarons mystik. Var kommer musiken ifrån? Var kommer skönheten ifrån ?Ur naturvetenskaplig aspekt behövs ingen skönhet. Det behövs inget liv heller.När Moses frågar efter Guds namn, svarar Gud ”Jag är den jag är.Säg dem att han som heter ”Jag är” har sänt dig till dem.”(2 Mos 3:14). Gud likställs här med existensen eller som de ateistiska Buddhisterna säger ”Varat”. Om Gud är varat så blir frågan om Guds existens en icke-fråga.

Och så den religiösa grundupplevelsen. Den känsla som kommer över oss när vi är med om att ett barn föds. När vi står högst uppe på en fjälltopp och skådar mot stjärnklar himmel och känner hur oerhört små vi är i universum,men samtidigt känner och vet att vi själva är den del av allt. Eller när vi under en konsert sugs in i musiken och mister känslan av att vara där vi är.

 

Det är snart jul. Låt det bli barnens högtid.Inte främst genom de många och dyra julklapparna.Vad barn vill ha och behöver är att bli sedda, lyssnade på och älskade.Det gäller förstås också alla vuxna, vi är ju på flera  sätt barn hela livet. Tro i barnets perspektiv handlar inte om förnuftigt eller oförnuftigt, utan om tillit. Jag tror på dig, betyder att jag är trygg hos dig. Jag tror på Gud , kan betyda att jag vågar vila i det liv som jag fått.Gör som Gud gjorde på julnatten. Våga bli sann människa, det var meningen med att du föddes.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s