Andens vind över världen – ”jag skall ta bort stenhjärtat”

Andens vind över världen

 – predikan annandag pingst 2017 i Vårfrukyrkan Fruängen

Hela tillvaron kan förstås som en treklang:

Gud är: Fader, Son och Helig ande

Människan består av: kropp, själ och ande

Kyrkoåret har: Jul, Påsk och Pingst

Denna treklang är nedlagd i skapelsen. Detta sätt att uttrycka sig- svarar mot verkligheten

Vi är i dag i Pingsten. Andens kategori. Andens tid. Evangeliebokens överskrift är: ”Andens vind över världen”.

Tanken är att Jesus föddes, levde, verkade och dog i den första kategorin. I skapelsens, Faderns, kategori, Han kom ”i köttet” – blev människa. Om detta handlar julen. Vi kallar det också för ”inkarnation ”

Sedan uppstod Jesu på den tredje dagen, besegrade döden. Tog på sig våra synder genom att inte svika kärleken. Inte genom att uppsöka lidandet, men genom att inte undandra sig lidandet och döden; när det krävdes för att han inte skulle svika uppdraget. Detta firas i Påsken. För att Jesus uppstod på Påskdagen som var en söndag, firar vi gudstjänst varje söndag.

Anden-Den Helige anden är först och främst den osynliga livskraften. Själva livsprincipen. Den som andas lever. Den som har slutat andas-den som har återlämnat Guds ande, är död (i kroppen).

Men i Pingsten menar vi något mer med anden än en livsprincip. Alla som lever har ju anden i sig. Muslimer som kristna, Judar och hinduer. Ateister och tvivlare. Blommor och gräs. Hästar och älgar. Att levande drivs av Anden – livsprincipen. Men anden är också hjälparen. Den osynliga Gudskraften som får oss att tro. Som får oss att brinna av kärlek. Som får oss att stärka vår kristna identitet.

Vi ber om andens närvaro. I nattvardsbönen ber vi ”Oh Gud låt din ande komma över oss och dessa gåvor av bröd och vin, så att vi genom dem får del av Kristi kropp och blod”. Egentligen är det onödigt att be över brödet och vinet – det är våra hjärtan som anden skall omskapa. När vi – i tro– tar emot brödet och vinet medan orden för dig utgiven och för dig utgjutet uttalas – då blir vi genom anden ett med Kristus och med varandra – ja med hela skapelsen.

”Andens vind över världen” – så är överskriften i dag.

Vi ser ut över världen. Vi gör det genom att läsa tidningar, se på TV och ta del av sk sociala medier: Facebook, Twitter osv. Ser vi, hör vi ”Andens vind över världen”?

I förrgår var det ännu ett terrordåd i London. Förblindade människor dödar oskyldiga och skadar många. Om och om igen. För att sprida skräck och osäkerhet. De saknar medkänsla, de saknar insikten om att vi måste leva sida vid sida, tillsammans oavsett olika tro. De tror att det endast finns en sanning –och att de själva besitter denna sanning. Andras liv betyder inget, bara denna sanning. De torterar, plågar och skär halsen av medmänniskor. De stenar kvinnor. De är inte på en medeltida nivå- den är på en lägre nivå än rovdjuren. Rovdjuren dödar för att överleva. Islamistiska fundamentalister som är jihadister dödar för att de inte ser andra människor som levande heliga varelser. De ser andra människor som skadeinsekter, som skall utrotas. Det är denna perverterade uppfattning som gör dåden möjliga. Ingen får dåligt samvete av att döda en skadeinsekt. Förtingligandet av medmänniskor är det farligaste som kan drabba människans kultur.

Vi bör inte svara på samma sätt – med att döda dem som om de vore råttor. Vi bör tänka att de ändå har varit sina mödrars älskade barn.

”Andens vind över världen” Det ser ut att vara fel ande. Vi måste skilja mellan andarna. Tyvärr finns det onda ”andar”.

Men hur är det med ”Pingströrelsen”? Den del av kristendomen som lagt sin tyngdpunkt på att vi positivt kan ”drabbas” av Helig ande?

I Kina växer Kristendomen snabbt nu. Enligt uppskattningar finns det upp till 150 miljoner kristna medlemmar i olika kyrkor. Det är fler än medlemmarna i kommunistpartiet! Ca 60 miljoner uppges vara protestanter. Man hinner inte med att bygga de kyrkor som behövs för expansionen. I staden Wenzhan finns det nu 1000 kyrkor.

”Andens vind över världen” – hur är det i Stockholm ?

Hill Song Church är nu den snabbast växande församlingen i Stockholm. Det är en variant av en pingstkyrka. De firar gudstjänst på Wasateatern varje söndag. Fem gudstjänster varje söndag. Det är fullsatt varje gång – ca 5000 människor kommer varje söndag. Detta pågår nu.

Jag nöjer mig med Anden här i Vårfrukyrkan eller i Brännkyrka kyrka. Det är troligen samma Heliga ande.

Till dagens evangelietext. Den viktigaste meningen är när Jesus säger: ”Jag är ljuset som har kommit hit i världen för att ingen som tror på mig skall bli kvar i mörkret……. Jag har inte kommit för att döma världen utan för att rädda världen”. Detta är det glada budskapet. Detta är evangeliet. Den Heliga Andan drabbar oss så i hjärtat så att vi ser allt med nya ögon. Gud vill att vi skall leva i ljuset, Gud vill att världen skall räddas. Världen skall räddas undan klimathotet. Världen skall räddas undan terrordåden. Världen skall räddas med kärlekens kraft. Och vi själva är delar i denna räddningsplan. Du och jag skall räddas personligen och vara Guds händer i räddningsarbetet.

Hur det skall ske beskrivs målande i en annan av dagens texter (Hesekiel 11:17-20) Där står det ”Jag skall ta bort stenhjärtat ur kroppen på dem och ge dem ett hjärta av kött

Om och när vi drabbas av anden- kanske inte plötsligt, kanske lite i taget. Om vi öppnar våra hjärtan i bön och blir mottagande – då tar Gud bort stenhjärtat och ger oss ett hjärta av kött. Ett hjärta av liv. Ett hjärta med kärleksmöjligheter. Ett hjärta som kan ta emot kärlek och som kan ge. Kanske är det viktigaste att ge – den som ger får större förmåga att bli mottagande.

Jag läser från dagens psaltarpsalm:

”…en här av kvinnor sprider segerbudet……………….

Duvans vingar är täckta av silver och fjädrarna av rödaste guld.

Lovad vare Herren dag efter dag!

Han bär vår börda, vår Gud är vår räddning.

Vår Gud är en räddande Gud……” AMEN

 

                            

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s