Julottepredikan 2017 – julkrubban berättar!

Predikan på Julottan i Brännkyrka 2017-12-25 kl 0700

Nu skall vi betrakta Julkrubban. På Julkrubban finns all vår längtan, alla våra vackra drömmar. Det första man ser är stjärnan över stallet. Den skall visa oss vägen till det heliga. Visa oss vägen till livet. Visa oss vägen till undret. Ett barns fördels är verkligen ett under. Och alla har vi kommit till på samma sätt som Jesusbarnet. Vi är alla födda av kvinnor –det är en av mänsklighetens gemenskapsgrunder. Det gäller dej och det gäller mej. Detta är värt att meditera över, värt att tänka på varje gång vi ser en medmänniska. Vi kom till på samma sätt. Vi föddes av vår mamma.

Att följa en stjärna – är det inte lite gammalmodigt? Nej, vi behöver alla ledstjärnor i livet. Vad har varit, vad är, din ledstjärna? Vi måste ha mål och mening med vår färd – även om det är vägen som är mödan värd.

I nästan vart enda hus och lägenhet hänger det lysande adventsstjärnor i dag. De vill påminna oss om att mörkret besegrades när Jesusbarnet föddes. De vill påminna oss om att stjärnan ledde de vice männen till stallet i Betlehem.

När vi kommer närmare julkrubban ser vi ofta en massa djur. Det är oftast en oxe och några får. Men också kameler, vargar och lejon. Kanske till och med en hund.  (I  en av de katolska kyrkorna i Betlehem- det är en oktogon –men stora freskmålningar i alla riktningar- där finns en hund med på var och en av målningarna- kanske är detta en uppgörelse med tanken, som inte är så ovanlig i mellanöstern, att hunden är ett orent djur ?)

När vi ser alla djuren på julkrubban så bär de två budskap till oss. Det första är att när världens frälsare föds så är det inte endast människosjälar och människokroppar som skall frälsas- befrias.

Frälsning kommer från ordet frihalsa, det var så att slavarna var fast i en halsring av järn och som det kunde sitta en kedja i så att slaven inte kunde rymma. Slavarna var på detta sätt kopplade precis som en hund kan vara. Att slippa järnringen var att bli fri – frihalsad – frälst.

Kristus kallas frälsaren, det är han som vill befria oss – göra oss till fria människor Men frälsningen ,befrielsen, gäller lika mycket alla djur – och därför är alla djuren på Julkrubban med och de har alla sina blickar riktade mot det nyfödda Jesusbarnet. Djuren har samma längtan och samma rätt att bli befriade som vi människor.

Det andra budskapet som djuren på julkrubban har till oss är fredsbudskapet. På julkrubban kan vi se lamm tillsammans med lejon och vargar. De dödar inte varann – hela världen har blivit fredlig.

Oftast har vi också de tre vice männen i en julkrubba. De har också två budskap till oss. Det första budskapet handlar om internationalisering. På alla rätt konstruerade julkrubbor finns en svart vice man, han representerar Afrikas folk. Och så skall det vara en med lite kinesiskt utseende som representerar Asiens folk. Och slutligen en vit som representerar Europas och mellanösterns folk. De tre vice männen representerar hela den då kända världens alla folk.

”Röd och gul och vit och svart, gör detsamma har han sagt, Jesus älskar alla barnen på vår jord.”

De tre vice männens andra budskap till oss handlar om att allt får andra proportioner inför frälsarens födelse. De tre vice männen kallas också för ”Heliga tre konungar” – och de brukar vara mycket fint klädda. Men inför det lilla Jesusbarnet ödmjukar de sig, kliver ner från sina troner och knäböjer och tillber barnet i krubban.

Guld är konungagåvan, Rökelse är prästgåvan. Myrran anses syfta framåt mot Jesu lidande, död och uppståndelse.

Och så får vi inte glömma fåraherdarna på krubban. De var enkla och inte så rika, men det var de som fick berätta vad de hade fått höra och se. Det var herdarna som förde samtal med änglarna. Inte de heliga konungarna.

Julkrubbans budskap till oss innehåller ett helt livsprogram och en förståelse av kristendomens och världens väsen.

Julkrubban berättar om livets helighet, om att vi alla kommit till jorden på samma sätt som Jesusbarnet. Julkrubban berättar om längtan efter en fredlig jord. Julkrubban berättar om att frälsningen gäller hela skapelsen och alla levande varelser. Julkrubban berättar att konungar och herdar är lika mycket värda inför Jesusbarnet.

 

”Så kom du då till sist, du var en främling,

En mytgestalt som jag hört talas om.

Så många hade målat dina bilder

Men det var bortom bilderna du kom.

Vi trodde du var användbar, till salu,

Vi skev ditt namn på våra stridsbane´r

Vi byggde katedraler högt mot himlen

Men du gick hela tiden längre ner.

 

Du är ett barn som ligger på ett jordgolv,

Du fryser om vi inte griper in.

Du rör vid kroppar, hatar orättvisor,

Du bjuder älskande på moget vin.

Du stiger ut ur alla tomma gravar,

Du är en vind som säger: det blir vår

Du kommer som en flykting över bergen,

Du följer oss dit ingen annan når.” (Sv.Ps 717)

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s