Emmausvandring -ev morgonbön på kyrkomötet 18/11-18

Morgonandakt den 18/11 UKK kl 0900,plenisalen- kyrkomötet

”Dagen efter sabbaten var tå lärjungar på väg till en by som ligger en mil från Jerusalen och som heter Emmaus. De talade med varandra om allt det som hade hänt. Medan de gick där och samtalade…kom Jesus själv och slog följe med dem. Men de kände inte igen honom…….När han sedan låg till bords med dem tog han brödet, läste tackbönen, bröt det och gav åt dem. Då öppnade deras ögon och de kände igen honom.”(Luk 24:13-35)

Bibels berättelser, särskilt NT, skiljer sig från många sagor och myter på ett särskilt sätt. Det som beskrivs är förankrat geografiskt, historiskt och tidsmässigt. Vi kan i dag besöka Jerusalem, det är en stad på riktigt. Vi kan besöka Rom, vi vet att Pontius Pilatus har levat och vi vet i vilken tid som händelserna utspelad sig.

Men man kan inte besöka Emmaus – för ingen vet i dag var Emmaus var beläget. Minst sex olika platser utpekas som Emmaus i dag. Emmaus berättelsen går helt enkelt inte att geografiskt förankra.

Jag tänker mig att Emmaus kanske kan vara vilken plats som helst ! Jag tänker mig att dagens Uppsala kan vara Emmaus. Här finns lärjungar och här finns Jesus Kristus . Emmausvandringen kan vara promenaden från hotellet och till UKK. Eller den korta vandringen från plenisalen och till lunchbordet.

Vi möter Kristus , levande Gud, i våra möten här. Men känner vi igen honom ?

Han trängde sig inte på – de två lärjungarna i Lukas evangeliets berättelse , bad honom stanna, innan de kände igen honom.

”Jesus för världen, givit sitt liv. Öppnade ögon Herre mig giv”(Sv.ps 45). Vi ber att våra ögon skall öppnas , så att vi ser på varandra med Jesusblick. Då kan våra hjärtan omskapas så att vi så att vi blir kärleksmänniskor- så som meningen är dem våra liv. Den fulla konsekvensen av detta är att vi också erkänner att vi själva är helighetsvarelser. Detta är kanske det svåraste?

Världen behöver oss sådana, om vi skall kunna vara Guds medskapare och skapa förutsättningar för skogar, floder, fiskar, fjärilar, fåglar, däggdjur och människor att kunna leva ett bra vil på vår jord.

Egoistiska människor kommer inte att rädda miljön och vår Jord. För detta behövs kämpande människor med omskapade hjärtan som ser att det vi gör för andra ger livsmening ja, frälsning.

Lina Sandell skaldade ”Jesus för världen, givit sitt liv.” Inte Jesus för människorna, eller Jesus för de Kristna. Utan Jesus för världen – för hela skapelsen.

”Han gick in i din kamp på jorden. Gud tog plats i din egen gestalt. Han kände din puls. Han blev trätt liksom du –och han älskade dig över allt.

Han gick in i din sorg och längtan. Gud tog plats i din egen gestalt. Han grät med din gråt. Han blev ledsen som du- och han älskade dig över allt.

Han gick in i din nöd och smärta. Gud tog plats i din egen gestalt. Han bar på ditt kors. Han var plågad som du – och han älskade dig över allt.

Han gick in med sitt liv på jorden. Gud tog plats i din egen gestalt. Hans seger blev din. Han var frestad som du –och han älskade dig över allt.” (Sv.ps 358)

AMEN!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s