Ärkebiskopen borde inte ha bojkottat Svenska akademin?

Till Kontraktisterna i Roslags kontrakt                                                                     2018-12-19

Vänner i Kristus!

Guds Fred!

I gårdagens SvD påstår John Sjögren att Ärkebiskopen inte borde ha bojkottat Svenska Akademins högtidsdag. Han anser det okristet- d.v.s. Jesus åt och drack med syndare och då borde Ärkebiskopen kunna äta och dricka med en akademi som består av syndare, som vi alla är.

Jag tycker att han har en poäng. Men lätt är det inte att välja sida och sällskap. Vi lovar i våra präst- och diakonlöften att ”stå på de förtrycktas sida”. Nu har det löftet blivit urvattnat i 1987 års ordning för prästvigning, men innebörden finns där.

Vi brukar säga att en kristen skall hata synden och älska syndaren. Rätt så, men inte alldeles enkelt att förverkliga.

Jag ger er en annan formulering inom samma område. ”Så snart drevet går blir förövaren offer”.

Vi lever i en rörig tid. Vårt land är utan politiskt vald regering sen i september. Svenska akademin kan inte fullgöra sitt samhällsuppdrag på grund av inre konflikter. Frankrike skakas av de gula västarnas upplopp. Människan har nu utvecklat artificiell intelligens så långt att det finns risk för att robotar kan utveckla sig själva, utanför vår kontroll. Säkerhetsfrågorna runt AI är nu mycket angelägna. Frågan om vad som är ett liv håller också på att få en ny dimension. Klimatfrågan är det nu mycket bråttom att lösa – nästan ingen(politiker, makthavare) diskuterar på allvar klimatfrågans viktigaste parameter: att det håller på att bli för många människor på jorden. Överbefolkningen. Röster höjs för att vi måste avskaffa demokratin för att lösa problemen. Professor Torbjörn Tännsjö och Meteorologen Per Holmgren är anhängare av upplyst klok diktatur – har det någonsin funnits en sådan? Och så brexit… flyktingfrågan; 60 miljoner människor är på flykt, den nya folkvandringstiden har kanske bara börjat………….

Det är inte lätt att orientera i dag. Jag menar politiskt, filosofiskt och andligt.

Jonas Gardell sa en gång att i hans uppväxt var Jesus svaret på alla frågor (Och ibland ställdes inte ens frågan!)

Nu menar jag inte att kristendomen eller den kristna tron har svaren på världens alla frågor. Men vår kristna tro och verklighetsuppfattning kan vara den plattform som vi står på när vi försöker orientera oss i dagens politiska, filosofiska, andliga och fysiska klimat. Så är det för mig.

Hur kan vi veta att Kristendom är sann? Har sanningen? Det kan vi aldrig veta, men vi kan tro. Jag tycker inte att den filosofiska sanningsfrågan är intressant i dag i fråga om kristendomen. Finns det något alternativ? Inte för mig.

Julens budskap är :” Stöveln som bars i striden och manteln som fläckades av blod, allt detta skall brännas, förtäras av eld. Ty ett barn har fötts … och detta är hans namn… Fridsfurste”(Jesaja 9: 2-7) ”Han skall döma mellan folken, skipa rätt bland alla folkslag. De skall smida om sina svärd till plogbillar.”(Jes. 2:4).

Att Jesus föddes har många dimensioner. Att Gud blev människa- riktig människa- pekar på att varje människa som föds är gudomlig. En helighetsvarelse. Också Du och jag.

Den kristna tron gör inte skillnad på människor i detta avseende. En döpt kristen är inte mera helig än ett muslimskt, judiskt eller hinduiskt barn. Sådan är vår tro. Blir inte tron utslätad med ett sånt synsätt? Tvärt om! Vi måste stå fasta i tron på den treenige Guden om vi skall vara trovärdiga i dialog med andra.

Jesusbarnet behöver sina föräldrars omsorger för att överleva. Att bli människa är att vara utlämnad – åt kärleken.

Men julens budskap gäller inte endast människors frälsning – utan hela världens räddning. Därför finns konungar från jordens alla världsdelar med i julkrubban. Därför finns får, oxar, kameler, vargar och lejon i julkrubban. Konungar blandade med herdar. Ingen skillnad på människor. Och stjärnan över stallet drar in hela vår galax och hela universum i händelserna.

Om Ärkebiskopen borde tackat ja till Svenska akademins högtidsdag?  Vad tycker du själv?

 

”När världens hopp förtvinat stod

Likt blomman uti sanden

Rann upp så klar en hälsoflod

Gav kraft och mod

Åt kvalda mänskoanden

 

Det Jesus var ……..” (Sv.Ps. 33 i 1937 års psalmbok)

 

God Jul och gott nytt år!

 

Önskar

 

Johan Blix

kontraktsprost

 

 

 

Annonser

2 reaktioner till “Ärkebiskopen borde inte ha bojkottat Svenska akademin?”

  1. Jag kan tycka att hon gjorde rätt. För att få förlåtelse bör man ha förstått sitt brott och bett om förlåtelse för den. De här männen bagatelliserar övergreppen som inte bara drabbat den kvinna som han blev dömd för att ha utsatt utan många fler vittnar om samma man, liknande övergrepp. När ”kulturprofilen” stöttas av bland andra Horace som ”oskyldigt dömd” då tycker jag att andra såsom vår ärkebiskop gör rätt i att markera.

    Gilla

  2. Jag är inte insatt i frågan, men tycker du skriver fint i övrigt.

    Kristna Värderingar hjälper ju allt som oftast. Kunde vara mer fokus på Kristna Författare i Nobelpris sammanhang, då vi ständigt behöver utveckla och bli påminda om bibelns budskap.

    Karen Blixen borde fått Nobel Priset tex, då hennes bibliska referenser är många och starka.

    Vad hade Gustaf III velat? Jag tror och hoppas han hade uppskattat ett mer kristet fokus i Akademins arbete.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s